سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
1 2 >

96/3/27
3:0 ع

 

به هر دستگاهی که بتوان با استفاده از آن ، کلیه ی عوامل رشد جنین شامل ( حرارت ، رطوبت ، تهویه و چرخش ) را فراهم آورد و به جوجه کشی اقدام کرد ، دستگاه جوجه کشی گفته می شود . در ساختمان دستگاه های جوجه کشی ( با هر ظرفیت ) موارد زیر حایز اهمیت بسیار است :

1 . دستگاه تنظیم حرارت .

2 . دستگاه تنظیم رطوبت .

3 . دستگاه تهویه .

4 . نحوه ی چرخاندن تخم مرغ ها .

ممکن است حرارت در دستگاه جوجه کشی با برق ، گاز و نفت تامین شود . فضای داخل دستگاه را می توان به روش های زیر گرم کرد :

1 . جریان هوای گرم در داخل لوله های دستگاه .

2 . جریان آب گرم در داخل لوله های دستگاه .

3 . قرار دادن مقاومت های الکتریکی در داخل دستگاه .

جنین برای رشد خود به حرارت خاصی نیاز دارد که در تمام دستگاه ها یکسان است . در حالت طبیعی ، جنین این حرارت را از بدن مرغ کرچ می گیرد . حرارت دستگاه جوجه کشی در 18 روز اول 37.5 درجه ی سانتی گراد و در سه روز آخر 36.5 درجه است . در دستگاه های کوچک ، حرارت را یک درجه بیشتر در نظر می گیرند . در این دستگاه ها ، رطوبت از طریق قرار دادن ظرف آب در زیر تخم مرغ ها و در دستگاه های متوسط و در دستگاه های بزرگ از طریق دستگاه بخور تامین می شود ( در حالت طبیعی رطوبت از بستر تامین می گردد ) .

جنین برای رشد خود به اکسیژن نیاز دارد . بنابراین هوای داخل دستگاه باید به اندزه ای باشد که نیاز جنین را بر طرف کند . معمولا هوای داخل دستگاه جوجه کشی باید دارای 21 درصد اکیسژن باشد . هر چه از این نسبت کاسته شود ، بازده جوجه کشی پایین می آید . اگر  CO2 دستگاه بیش از یک درصد شود ، تلفات افزایش می یابد و اگر میزان آن به 5 درصد برسد ، همه ی جنین ها تلف می شوند .

در دستگاه های کوچک ، تهویه از طریق باز و بسته کردن دریچه ها انجام می پذیرد ؛ ولی در دستگاه های بزرگ ، این کار با نصب هواکش در داخل دستگاه انجام می شود . قدرت هواکش به ظرفیت دستگاه بستگی دارد .

در صورتی که تخم مرغ در داخل دستگاه ثابت باشد ، زرده و نطفه به طرف بالا صعود می کنند ( زیرا از سفیده سبک ترند ) و به پوسته می چسبند . در این صورت ، جنین رشد طبیعی نخواهد داشت . در حالت طبیعی ، عمل چرخش با سینه و منقار مرغ صورت می پذیرد . عمل چرخش در دستگاه جوجه کشی به صورت خودکار انجام می شود .

به طور کلی ، دستگاه های بزرگ جوجه کشی دارای دو قسمت انکوباتور ( ستر ) و هچر ( ماشین تفریخ ) هستند . با گذشت زمان ، انکوباتورهای پیشرفته تر و اختصاصی تری ساخته شده اند که تجهیزات و امکانات ویژه ای شامل موارد زیر دارند :

برای ساختمان محفظه ی ستر از مواد سبک تری استفاده می شود . انکوباتورها کف ندارند و راحت تر تمیز می شوند .

دستگاه هچری و ستر ی جدا از هم ساخته می شوند . میزا ن رطویت ان ها دقیقا قابل تنظیم است و دستگاه های خنک کننده بهتر ی دارند .

پنکه های الکتریکی با سرعت زیاد خود باعث انتشار یک نواخت دما و رطوبت در ستر و هچر می گردند .

چرخش خودکار است و سینی ها را می توان تحت هر زاویه ای مستقر کرد .

افشانک هایی برای ایجاد رطوبت تعبیه شده اند که آب را با فشار می پاشند . آب پودر شده رطوبت مناسبی ایجاد می کند .

اطلاعات مربوط به دستگاه ها از طریق سامانه های الکترونیک به اتاق کنترل انتقال داده می شود و بدین ترتیب کنترل سترها و هچرها با دقت بیشتر امکان پذیر می گردد .

داشتن وسایل خوب جوجه کشی باعث افزایش بازدهی جوجه کشی خواهد شد ؛ چون نه تنها قابلیت جوجه آوری بهبود می یابد ، بلکه نیروی کارگری کمتری مورد نیاز است . مقدار امکانات تامین شده ثابت نیست و تحت عواملی چون اندازه ی هچر ، تعداد هچ ، نژاد جوجه و دیگر خدمات احتمالی که در کارخانه انجام می شود ( تعیین جنسیت ، نوک چینی ، قطع تاج و انگشتان ، مایه کوبی و . . . ) قرار دارد .


96/3/23
4:32 ع

 

پوشش بدن اردک ها در روزهای بدو تولد از کرک بوده که عایق حرارتی خوبی برایش فراهم می کند . زمانی که این کرک ها با روغن ناشی از پرها پوشیده شود نسبت به آب مقاوم می شود بنابراین پرنده قادر است بلافاصله بعد از خروج از تخم شنا کند . طبق این تعریف می توان شرایطی را مهیا نمود تا جوجه اردک های پرورشی بلافاصله پس از خروج از دستگاه جوجه کشی وارد محیطی شوند که دسترسی به آب برایشان مقدور باشد. کرک ها تا 100 روزگی به سرعت رشد کرده و در اقلیم های معتدل بدون وجود مادر ، عایق خوبی را برای زنده ماندن اردک های جوان ایجاد می کنند .

از 14 روزگی ساختار پوشش بدن اردک ها تغییر کرده و رشته ای می شوند و تا 30 روزگی رشد کرک های تازه کامل شده و به صورت دسته ای عایق حرارتی خوبی را برای پرندگان در حال رشد جهت حفظ دمای بدن در شرایط محیطی سرد ایجاد می کنند .

رشد پرهای ناحیه سینه از 14 روزگی شروع شده و تا 35 روزگی کامل می شود . رشد پرهای قسمت پشت بلافاصله بعد از 30 روزگی شروع و پوشش پری پشت و پهلو در 60 – 50 روزگی کامل می گردد . پرهای اولیه و ثانویه پروازی از 24 روزگی قابل اندازه گیری هستند و تا سن بلوغ در سن 56 روزگی به سرعت رشد می کنند . این سن مصادف با سن پردرآوری اردک کله سبز وحشی جوان است .

در 54 روزگی پرهای تازه درآمده سینه جایگزین پرهای قبلی می شوند . این پر ریزی ، گاها به عنوان پر ثانویه تلقی می شود که از قسمت فوقانی گردن شروع شده و فولیکول های پر در حال تکامل سریع ظاهر شده و اغلب این حالت را به نام پرهای سوزنی توصیف می کنند . کندن این پرها در هنگام پرکنی دشوار است و ظاهر پرندگان کشتار شده را تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین تا پرریزی کامل در سن 70 روزگی ، زمان مناسبی بری ارائه پرنده به بازار نیست.

 

پر-اردک

 

پرهای اردک به خصوص کرک ها جزو محصولات جانبی ارزشمندی هستند که جهت عایق بندی لباس ها و لحاف و پر کردن متکا در صنعت مبلمان گران قیمت استفاده می شود . پرها و کرک های بازیابی شده بعد از پرکنی ، شسته و خشک شده و توسط تجهیزات مخصوص از هم جدا می شوند . وزن پرها و کرک های شسته و خشک شده حدود 5/3 درصد وزن بدن اردک است .

نحوه و محیط پرورش اردک نیز می تواند رشد و کیفیت پرها و کرک ها را تحت تاثیر قرار دهند زیرا رشته کرک ها ( فلامینت ها : رشته های ظریفی که رشد کرده و دسته های کرکی را می سازند ) خیس و کثیف شده و به هم می چسبند و این مساله کیفیت را که توسط واژه هایی از قبیل قدرت پرکنی ، اندازه دسته های کرک و ارزش اقتصادی اندازه گیری می شوند را به طور قابل توجهی کاهش می دهد . فراهم ساختن گرمای کافی در طول دوره پرورش و جوجه کشی اردک جهت ایجاد محیط راحت و به دور از ادحام و تجمع جوجه ها و بستر تمیز و هوای تازه از اهمیت ویژه ای برخوردار است . اختصاص 2/00 مترمربع فضا به ازای هر قطعه پرنده برای رشد و تکامل پرها و کرک ها ضروری است که مانع از کثیف شدن پرندگان به دلیل تجمع ، هنگام استراحت و انتقال به کشتارگاه می شود .


96/3/16
1:30 ع

 

برای جوجه کشی از تخم کبک ، حدود 24 روز زمان لازم است . تخم های بزرگ تر و تخم هایی که مدت بیشتری در انبار نگه داری شده باشند ، کمی بیشتر زمان لازم دارند . اگر دمای دستگاه جوجه کشی کم تر از حد لازم باشد و تخم های جوجه کشی از کبک های مولد پیر به دست آمده  باشند ، جوجه کبک ها دیرتر به دنیا می آیند . در بعضی از استان ها و از جمله استان کردستان جوجه کشی کبک در خانواده های روستایی انجام می شود . آن ها  تخم کبک را از طبیعت جمع آوری کرده و جهت جوجه کشی معمولا از یک مرغ کرچ ، بوقلمون و غیره استفاده می کنند . در جوجه کشی مصنوعی ، گرمای لازم توسط منابع گرمازا تولید می شود . تحت شرایطی ، جوجه کشی طبیعی با استفاده از مرغ کرچ مورد توجه و ضامن سلامت جوجه هاست ولی عملا دلایل قابل توجهی نیز آن را رد می کنند :

1 – یک روش گران و پرکار بوده و تنها در بعضی از مواقع سال قابل بهره برداری است ( زمانی که مرغ کرچ در اختیار باشد ) .

2 – تعداد تخم کبکی که مرغ کرچ می تواند در اختیار داشته باشد ، محدود است .

3 – در جریان به دنیا آمدن جوجه ها در روزهای اول ، بیماری ها یا انگل هایی می توانند از طریق مرغ مادر به جوجه کبک ها منتقل شوند .

4 – لانه و محیط اطراف همیشه مناسب نیستند .

در بازار ، ماشین های جوجه کشی بسیاری با ظرفیت های مختلف وجود دارد . دستگاه هایی نیز ساخته می شود که با تولید ده ها هزار در هر دوره قسمتی از نیاز صنعت ماکیان را رفع می نمایند . شرایط محیطی برای جوجه کشی که به نوبه ی خود دارای اهمیت خاصی نیز می باشند عبارتند از : دما ، رطوبت و تهویه . درجه ی حرارت در سه هفته ی اول ، دوم و سوم حدود 5/37 درجه ی سانتیگراد خواهد بود . در چهار روز آخر اندکی کمتر (37 درجه ) خواهد شد . حرارت صحیح ، یکی از خصوصیات ماشین جوجه کشی است . چگونگی گرم شدن دستکاه به روش های مختلف صورت می پذیرد . در بعضی از انواع آن ها تزریق هوای گرم به داخل دستگاه و در بعضی دیگر وجود المنت های الکتریکی گرمازا منابع تولید حرارت به شمار می روند . در خلال 24 روز دوران جوجه کشی ، تضمین تهویه با هوای حاوی اکسیژن کافی ، ضروری است . در حقیقت جنین در داخل تخم از طریق سوراخ های پوسته تنفس کرده ، اکسیژن مصرف نموده و انیدریدکربنیک ( Co2 ) دفع می نماید . درصد رطوبت نسبی در دوران جوجه کشی باید حدود 55% و بین 20 تا 24 روزگی حدود 75 درصد باشد . تا 7 روز پس از قرار گرفتن تخم کبک ها در دستگاه جوجه کشی ، تخم ها بایستی مورد معاینه قرار گیرند . بدین منظور تخم ها در مقابل نور قرار گرفته و وجود جنین در آن ها تایید می شود . به این روش در مدیریت پرورش ماکیان « کاندلینگ » می گویند . تخم ها در دستگاه جوجه کشی به حالت مایل قرار گرفته و قطب پهن آن به سمت بالا قرار می گیرند و حداقل 3 بار در روز ( به غیر سه روز آخر ) جهت جلوگیری از چسبیدن جنین به پوسته چرخانیده می شوند . برای جلوگیری از بیماری های عفونی جوجه ی یک روزه که منشاء آن آلودگی تخم می باشد ، در روز اول جوجه کشی از گاز آلدئید فرمیک ( فرمالدئید ) در دستگاه جوجه کشی استفاده می شود .


96/3/9
4:16 ع

 

چنان چه تنها از یک مرغ عشق نگهداری می نمایید ، جهت آموزش حرف زدن پرنده نیاز به صرف وقت و زمان کمتری دارید . زیرا ، پرندگانی که با جفت خود و یا به صورت گروهی نگهداری می شوند ، علاقه چندانی به یادگیری کلمات آموزش داده شده نشان نمی دهند . فارغ از جنسیت مرغ عشق در صورتی که قصد دارید از مرغ عشق خود یک پرنده سخنگو بسازید ، سعی کنید تا حد امکان در قفس پرنده ، از آینه و انواع اسباب  بازی ها کمتر بهره گیرید . زیرا ، مرغ عشق با مشاهده تصویر خود در آینه ، تصویر مزبور را هم قفسی خویش فرض می نماید . این پدیده ، سبب درگیری ذهنی پرنده می شود . از سوی دیگر ، اسباب بازی های رنگارنگ موجب سرگرمی مرغ عشق و کاهش قدرت فراگیری وی می گردند . سعی کنید جهت آموزش سخنوری ، از جوجه های کم سن و سال استفاده نمایید . طوطی سانان در این سنین ، علاقه و استعداد فراوانی جهت یادگیری کلمات مختلف از خویش بروز می دهند .

جهت شروع آموزش ، از یک عبارت ساده و کوتاه ( همانند نام پرنده ) ، استفاده کنید . عبارت مزبور را به آرامی ادا نمایید تا مرغ عشق آن را فرا گیرد . برخی از صاحبان پرندگان زینتی ، به مرغ عشق خود می آموزند تا یک سری جملات را به شکل سریع و ناواضح ادا نمایند . خوانندگان محترم سعی نمایند تا از شیوه اخیر اجتناب نموده و به آموزش اصولی اقدام فرمایند . همواره عباراتی را که قصد دارید آموزش دهید ، به آرامی و با تاکید زیاد بیان نمایید . پرندگان ، کلماتی را که با تاکید خاصی بیان می شوند ، سریع تر از سایر عبارات می آموزند . تلاش نمایید هنگام آموزش یک عبارت به مرغ عشق ، حس خاصی را در وی برانگیخته کنید . برای نمونه صبح هنگام با برداشتن پوشش قفس ، از عباراتی چون « صبح بخیر » یا « سلام » بهره گیرید . هنگام ترک مکان قرارگیری مرغ عشق نیز ، از عبارت « خداحافظ » استفاده کنید . همواره در موقع قرار دادن ظرف آب یا غذا در قفس پرنده ، از عباراتی چون « غذا می خوری ؟ » یا « آب می نوشی ؟ » بهره جویید . چنان چه همراه با برانگیختن یک حس خاص در پرنده ، از عبارات ویژه نیز استفاده کنید ، آموزش اصولی تر و کاربردی تری خواهید داشت .

مرغ-عشق

هر اندازه که مرغ عشق یک عبارت را بیشتر بشنود ، اطمینان داشته باشید که آن را سریع تر تکرار خواهد نمود . دائما عبارات خاصی را که جهت آموزش استفاده می نمایید ، تغییر ندهید . برای نمونه ، چنان چه یک روز هنگام صبح به پرنده بگویید « صبح بخیر » ، اما روز دیگر از واژه سلام بهره گیرید ، مطمئن باشید پرنده هیچ یک از دو واژه مزبور را نخواهد آموخت . دوره های آموزشی در طول روز بایستی کوتاه بوده و بین 10 تا 15 دقیقه تنظیم گردند . همواره ، در محیطی آرام به آموزش مرغ عشق اهتمام ورزید . در صورت شلوغی منزل یا روشن بودن رادیو و تلویزیون ، ممکن است حواس مرغ عشق پرت شده و فرایند آموزش به درستی محقق نگردد . البته هنگام آموزش حرف زدن به مرغ عشق ، نبایستی پرنده را منزوی کرده و از دسترس سایر اعضای خانواده دور کنید . در صورت جدا نمودن پرنده از دیگر اعضای خانواده ، احساس آرامش را از وی گرفته و بدین ترتیب ، فرآیند آموزش را نیز دچار اختلال خواهید نمود . همواره ، با صبر و آرامش با پرنده خویش رفتار نمایید . چنان چه تصور نمودید ، پرنده از آموزش خسته شده و یا خود احساس بی حوصلگی می نمایید ، بلافاصله دوره آموزشی را متوقف کنید . بدانید که مرغ عشق ، بی حوصلگی شما را درک کرده و خود نیز بدان شیوه رفتار خواهد نمود . لذا تا آن جا که می توانید ، در موقع آموزش و تربیت مرغان عشق لبخند زده و خویش را خوشحال و رضایتمند نشان دهید . اگرچه هیچ گونه تضمینی مبنی بر حرف زدن مرغ عشق وجود ندارد ، اما گاه برخی از این طوطی سانان ، رکوردهای خارق العاده ای در این زمینه از خویش برجای گذاشته اند . برای نمونه ، یک مرغ عشق در کالیفرنیای شمالی آمریکا ، بیشترین دایره واژگان انسانی را در میان تمامی جانداران حائز می باشد . این پرنده به طور تقریبی ، قادر به ادا نمودن 1728 کلمه است . یک مرغ عشق دیگر نیز که در فاصله سال های 1954 تا 1962 میلادی در انگلستان زندگی می کرد ، در دوره خویش حائز چنین رکوردی بود . هنگام مرگ ، پرنده مزبور قادر به ادا کردن 531 کلمه و 383 جمله ترکیبی بود . با ذکر موارد اخیر قصد داشتیم تا بیشتر با قابلیت سخنگویی مرغان عشق آشنا گردید .

پس از آن که مرغ عشق توانست کلمات ساده را بیان نماید ، به آموزش عبارات پیچیده تر اقدام نمایید . در مواقعی که به مکالمه با مرغ عشق نمی پردازید ، به اصوات و سخنان وی گوش فرا دهید . طوطی سانان گاهی اوقات پیش از خواب شبانه ، به تکرار کلمات آموخته شده  برای خویش می پردازند . به سبب آهستگی صدای مرغ عشق ، بایستی با دقت کامل به حرکات و  اصوات تولیدی توجه نمایید . همچنین می توانید جهت آموزش سخنوری به پرندگان مقلد ، از ضبط صدای خویش و تکرار مداوم آن برای پرنده ، بهره گیرید . در هر صورت ، چنان چه نمی توانید به صورت دائمی به آموزش مرغ عشق اقدام فرمایید ، مناسب است با ضبط صدای خویش ( همراه با ادای کلمات به صورت آرام و با تاکید ) و پخش آن در طول روز ، پرنده را یاری نمایید . البته از سویی ، تکرار مداوم صدای شما در طول روز ، موجب خستگی و کسالت پرنده می شود . لذا ، در فواصل معین بایستی صدا قطع شده و به پرنده اجازه تکرار کلمات را داد . در پایان ، در صورتی که آموزش صبورانه و طولانی مدت شما قادر به برانگیختن قابلیت حرف زدن مرغ عشق نگردید ، بایستی دوره آموزشی را متوقف نموده و از خسته نمودن خود و پرنده اجتناب ورزید . گاه به سبب سن بالا ، غیر اجتماعی بودن و یا عدم علاقه مرغان عشق ، آموزش ایشان بی فایده خواهد بود . لذا ، در صورت ان که جهت آموزش سخنوری به پرنده خویش ، وقت فراوانی صرف نموده اید ، اما نتیجه ای نگرفته اید ، پشیمان نگردید . زیرا بدین طریق ، سبب نزدیکی بیشتر مرغ عشق با خود شده و بر اهلیت وی افزوده اید .


96/3/6
3:1 ع

 

در خصوص روش های تعیین جنسیت فنچ ها و تشخیص پرنده های نر و ماده ، گونه های مختلف فنچ به سه گروه مختلف تقسیم بندی می شوند :

1 . گونه های دارای دو شکل جنسی متمایز : در این گونه ها امکان تشخیص جنس نر و ماده با مشاهده چشمی آن ها وجود دارد . جنس نر  این گونه ها به طور معمول از جنس ماده پر جنب و جوش تر و خوش آب و رنگ تر است .

2 . گونه های دارای دو شکل جنسی متمایز در فصل تولید مثل : در این گونه ها فقط در فصل تولید مثل و هنگام پرورش فنچ امکان شناخت دو شکل جنسیتی متمایز وجود دارد . مثلا در سهره توت فرنگی ( Red Avadavat ) و بافنده نارنجی ( Orang Weaverr ) فقط در فصل تولید مثل ، شکل ظاهری پرنده نر و ماده تفاوت می کند و از این رو تشخیص جنسیت در پرنده های غیر مولد که هنوز تولید مثل را شروع نکرده اند ، غیر ممکن است .

3 . گونه های فاقد دو شکل جنسیتی متمایز : در بسیاری از گونه های فنچ از جمله فنچ اجتماعی ، فنچ جغدی و فنچ ادویه ، شکل ظاهری پرنده  نر و ماده حتی در طول فصل تولید مثل نیز مشابه بوده و فاقد هر گونه تفاوت مورفولوژیکی است . در این فنچ ها امکان تشخیص پرنده های نر و ماده با مشاهده چشمی آن ها وجود ندارد .

روش های تشخیص جنسیت فنچ های فاقد دو شکل جنسی متمایز

برای تشخیص جنسیت فنچ های فاقد دو شکل جنسی متمایز از جمله فنچ جامعه و فنچ جغدی ، نکاتی مانند تفاوت در آواز خواندن ، معاشقه و رفتار آشیانه سازی ممکن است به عنوان سرنخی برای تعیین جنسیت فنچ ها مورد استفاده قرار گیرد . پرنده های نر معمولا سر و گردن خود را به تناوب و به شکلی خاص که رفتار جسورانه و حالت تهاجمی آن ها را نشان می دهد ، بالا می گیرند در حالی که این رفتار در پرنده های ماده مشاهده نمی شود .

در اغلب گونه های فنچ ، هر دو پرنده نر و ماده جیر جیرهای ساده دارند اما فقط پرنده نر آواز طولانی و ماهرانه می خواند . آواز خواندن ماده ها کوتاه تر بوده و اغلب صدایی نرم تر از پرنده نر دارد . ولی آواز پرنده نر طولانی تر ، استادانه تر و اغلب همراه رقص است . پرنده های ماده در گونه های منقار مومی گوش بنفش ( violet – eared waxbill ) ، گرنادیر ارغوانی ( purple grenadier ) و فنچ ملبا ( melba finch ) نیز مانند پرنده نر آواز می خوانند و از این رو در این سه گونه فنچ ، از آواز پرنده نمی توان به جنسیت آن پی برد . اما در سایر گونه های فنچ از این شیوه می توان برای تعیین جنسیت فنچ ها بهره برد . آواز فنچ های گورخری از تکرار و ترکیب صداهایی شبیه بییپ یا مییپ تشکیل شده است . صدای پرنده های ماده از تعداد کمی آواهای در هم تشکیل می شود . پرنده های نر معمولا زودتر از ماده ها توان آواز خواندن را کسب می کنند ، از یک صدای منظم بلند استفاده می کنند و ریتم آواز خوانی آن ها نیز پیچیده تر است .

برای تشخیص جنسیت فنچ های فاقد تفاوت ظاهری ، پیشنهاد  می شود که گروهی از این فنچ ها در یک قفس مناسب رها سازی شده و به طور دقیق و با صبر و حوصله ، مورد مشاهده قرار گیرند و هر پرنده ای که رفتارهای نرینه مانند آواز طولانی همراه رقص ، معاشقه و ... را بروز داد ، گرفته شده و حلقه پا برایش نصب شود تا شناسایی آن برای همیشه و به آسانی امکان پذیر گردد . متذکر می گردد که گاها بعضی از نرها به نرهای دیگر ابراز عشق کرده و آن را دنبال می کنند . از این رو پرنده ای که توسط پرنده نر دنبال می شود ممکن است الزاما یک پرنده ماده نباشد و نباید با تشخیص آن به عنوان پرنده ماده دچار اشتباه شد . نکته قطعی دیگر این است که پرنده ای که تخم بگذارد حتما ماده است . توجه شود که به طور معمول پرنده ماده بدون وجود پرنده نر تخم گذاری نمی کند . اما در صورت نگه داری یک عدد فنچ ماده یا یک جفت فنچ ماده به ندرت ممکن است بدون حضور و تحریک پرنده نر تخم گذاری صورت پذیرد که چنین تخمی قطعا نابارور است .


مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
دستگاه جوجه کشی ، جوجه کشی ، ماشین جوجه کشی ، بلدرچین ، پرورش بلدرچین ، پرورش بوقلمون ، بلدرچین دماوند ، اصول جوجه کشی ، جوجه کشی بوقلمون ، جوجه کشی شتر مرغ ، جوجه کشی کبک ، پرورش شتر مرغ ، تخم نطفه دار ، قفس بلدرچین ، تجهیزات پرورش بلدرچین ، جوجه کشی اردک ، دستگاه جوجه کشی خانگی ، جوجه کشی مرغ ، خرید دستگاه جوجه کشی ، تخم بلدرچین ، بیماری پرندگان ، شترمرغ ، ساخت دستگاه جوجه کشی ، سیستم کنترل دستگاه جوجه کشی ، قفس کبک ، مرغ عشق ، نوربینی ، بلدرچین ژاپنی ، تغذیه طیور ، تخم مرغ ، جنسیت مرغ عشق ، پرورش کبک ، جوجه دهی ، جوجه کشی شترمرغ ، جوجه کشی طبیعی ، جوجه کشی فنچ ، جوجه کشی قرقاول ، جوجه شتر مرغ ، جوجه کشی بلدرچین ، جی اس ام جوجه کشی ، دان بلدرچین ، دانخوری ، دستگاه جوجه کشی ارزان ، خوراک بوقلمون ، خوراک طیور ، دستگاه جوجه کشی هچر ، پرورش مرغ ، پرورش شترمرغ ، پرورش غاز ، پرورش فنچ ، جوجه بلدرچین ، تخم مرغ نطفه دار ، بلدرچین باب وایت ، اردک ، بوقلمون ، بیماری های بلدرچین ، نژادهای کبک ، قرقاول ، پرورش مرغ عشق ، مرغ تخمگذار ، دستگاه جوجه کشی ستر ، دستگاه جوجه کشی شتر مرغ ، دستگاه جوجه کشی شترمرغ ، شتر مرغ ، سالن پرورش مرغ ، ستر ، ستر و هچر همزمان ، سیاه سر ، ضدعفونی دستگاه جوجه کشی ، ظروف بسته بندی تخم بلدرچین ، عوامل تغذیه ای مورد نیاز طیور مولد ، عوامل موثر در میزان باروری خروس ، غذای بلدرچین ، غذای شترمرغ ، غذای قرقاول ، غذای مادران تخم گذار ، غذای مرغ عشق ، قفس ، ماشین جوجه کشی_بلدرچین دماوند ، مراحل رشد اعضای بدن جوجه مرغ ، مرغ ، مرغ بومی ، مرغ تخم گذار ، قناری ، قیمت دستگاه جوجه کشی ، گردش هوا در دستگاه جوجه کشی ، گوشت بوقلمون ، گوشت قرقاول ، لانه فنچ ، قفس قناری ، قفس مرغ عشق ، قفس نیمه اتوماتیک ، قفس کاکسکو ، نطفه داری تخم مرغ ، نظافت تخم نطفه دار ، نگهداری مرغ تخمگذار ، نگهداری مرغ عشق ، هیستومونیازیس ، وزن جوجه , وزن تخم مرغ , ماشین جوجه کشی ، وزن مرغ مادر ، وظایف پرورش دهنده مرغ بومی ، ویژگی های اصلی در جوجه درآوری ، کاسکو ، کانی بالیزم ، کبک ، کرم های روده ای ، کشتارگاه بلدرچین ، کشتارگاه صنعتی ، کنجاله سویا ، کوکسیدوز ، مرغ مادر ، مرغ مادر گوشتی ، مرغ نخم گذار ، مرکز جوجه کشی ، مزرعه پرورش بلدرچین ، مزرعه پرورش بوقلمون ، میزان باروری خروس ، نرم افزار جوجه کشی ، نژاد مرغ ، نژادهای بوقلمون ، نژادهای شترمرغ ، نژادهای مرغ ، بیماری های طیور , قانقاریا ، بیماری های قرقاول ، بیماری های کبک ، پرندگان اهلی ، پرنده ، پرنده سالم ، پرورش اردک ، پرورش اردک اسرائیلی ، پرورش اردک در خانه ، بیرون آوردن جوجه ها از دستگاه جوجه کشی ، بیرون زدگی مقعد ، بیماری بال فرشته ای ، بیماری پرندگان , بیماری بند ناف ، بیماری شتر مرغ ، بیماری غاز ، بیماری مارک ، بیماری نیوکاسل قرقاول ، استفاده از دستگاه جوجه کشی ، بلدرچین مولد ، بلدرچین، خواص گوشت بلدرچین، طب سنتی، آهن، ، بهداشت دستگاه جوجه کشی ، انتخاب مرغ عشق ، انواع قفس قناری ، انکوباسیون ، بخار دادن در جوجه کشی ، بسته بندی تخم بلدرچین ، آبخوری ، آناتومی مرغ ، اپلیکیشن ، اجزای دستگاه جوجه کشی ، جوجه در آوری ، تهویه هوا دستگاه جوجه کشی ، تکثیر فنج ، جفت گیری قرقاول ، جفت گیری مرغ عشق ، جفت گیری کبوتر ، تخم بوقلمون ، تخم شتر مرغ ، تخم شترمرغ ، تخم فنچ ، تخم قرقاول ، تخم گذاری بوقلمون ، تخم کبک ، تعمیر دستگاه جوجه کشی ، تعیین جنسیت فنچ ، تعیین جنسیت مرغ عشق ، پرورش قرقاول ، پرورش فنج ، پرورش طیور , قفس طیور ، پرورش دهنده مرغ بومی ، پرورش مرغ تخم گذار ، تاول کف پایی ، تجهیزات جوجه کشی ، تحهیزات پرورش بلدرچین ، تخم اردک ، دستگاه جوجه کشی, ماشین جوجه کشی, جوجه کشی غاز, جوجه کشی اردک, جو ، دلایل عدم جوجه در آوری ، دمای دستگاه جوجه کشی ، رطوبت دستگاه جوجه کشی ، رطوبت لازم در هچر ، رطوبت هچر ، روشنایی سالن مرغداری ، ساخت دانخوری ، خوراک کبک ، دستگاه جوجه کشی - جوجه کشی شترمرغ - تخم شترمرغ ، دستگاه جوجه کشی , ماشین جوجه کشی , کار با دستگاه جوجه کشی ، دستگاه جوجه کشی استوک ، دستگاه جوجه کشی دست دوم ، دانه جو ، درآمد پرورش اردک ، دستگاه تنفسی بلدرچین ، دستگاه تولید مثل ، دستگاه تولید مثل خروس ، دستگاه جوج کشی ، دستگاه جوجه کشی 126 عددی مرغ ، دستگاه جوجه کشی 1850عددی مرغ ، دستگاه جوجه کشی 210 عددی مرغ ، دستگاه جوجه کشی 420 عددی مرغ ، دستگاه جوجه کشی 588عددی مرغ ، دستگاه جوجه کشی 84 تای ، دستگاه جوجه کشی 926عددی مرغ ، دان بوقلمون ، دان طیور ، دان مادران تخم گذار ، خرید مرغ عشق ، خصوصیات پرنده سالم ، جوجه کشی کبوتر ، جی اس ام دستگاه جوجه کشی ، جیره غذایی جوجه ها ، جیره غذایی شترمرغ ، جیره غذایی قرقاول ، جیره مادران تخم گذار ، جیره مرغ عشق ، چرخاندن تخم در جوجه کشی ، چرخاندن تخم در دستگاه جوجه کشی ، حرارت دادن به تخم مرغ ، حرارت دادن تخم مرغ نطفه دار ، حرارت دستگاه جوجه کشی ، حرف زدن مرغ عشق ، حرکت تخم در دستگاه جوجه کشی ، خارج کردن جوجه ها از دستگاه جوجه کشی ، خروس ، خروس لاری ، جوجه کشی بوقبمون ، جوجه شترمرغ ، جوجه های کبک ، جوجه کشی در زمستان ، جوجه کشی غاز ،

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ